Maklumat Umum Untuk Bakal Pesara / Pencen
Apakah yang perlu anda tahu sekiranya anda bakal bersara / pencen Perkhidmatan Kerajaan / Awam?
Ketua Jabatan hendaklah memaklumkan bakal pesara dan orang tanggungan mengenai tanggungjawab mereka mirip berikut :
- Memberi Kerjasama Melengkapkan Borang dan Dokumen
- Menyemak dan Mengesahkan Maklumat
- Mengemukakan Permohonan Pencen Hilang upaya atau Pencen Tanggungan
Peranan Dan Tanggungjawab Bakal Pesara
- Menyemak rekod perkhidmatan dan cuti bagi memastikan ianya telah di kemaskinikan
- Buat opsyen memilih tempoh perkhidmatan dalam Borang JPA.BP.SPPP.B04
- Buat pengakuan jago Kumpulan Wang Simpanan dalam Borang JPA.BP.SPPP.B04
- Sediakan salinan kad pengenalan, sijil nikah/cerai (jika berkenaan) dan surat beranak bawah umur di belum remaja 21 tahun dan belum berkahwin (bagi anak cacat, tiada had umur di tetapkan. Dapatkan laporan perubatan bagi mengesahkan keadaan tersebut)-JPA.BP.UMUM.B04.
- Isi Borang JPA.BP.SPPP.B01a dengan membuat rujukan kepada Ketua Jabatan mengenai bank-bank yang menyertai Sistem Pembayaran Pencen Melalui Bank;
- Lengkapkan dan tandatangan Borang JPA.BP.SPPP.B01a dan pastikan alamat yang diberi yakni alamat tempat tinggal selepas bersara.
- Pastikan akaun cukai pendapatan/pinjaman perumahan yakni kemaskini dan selesaikan hutang Kerajaan lain
- Memberi kerjasama sepenuhnya kepada Ketua Jabatan bagi melengkapkan kertas-kertas persaraan; dan
- Pastikan Ketua Jabatan mengemukakan kertas-kertas persaraan kepada Bahagian Pencen JPA mengikut jadual masa yang ditetapkan.
- Ringkasan fungsi dan tanggungjawab antara jabatan mengurus, bakal pesara, banking venture dan agensi lain dengan Jabatan Perkhidmatan Awam.
Belum ada Komentar untuk "Maklumat Umum Untuk Bakal Pesara / Pencen"
Posting Komentar