8 Taktik Pdpc Subjek Matematik Kssr Sekolah Rendah

8 Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran (PdPc) Subjek Matematik KSSR Sekolah Rendah


Matematik yaitu bidang ilmu yang berteraskan konsep, fakta, sifat, peraturan, corak dan proses. PdP matematik yang baik menuntut guru merancang aktiviti dengan teliti serta menggabungjalinkan kepelbagaian strategi yang membolehkan murid bukan sahaja memahami kandungan secara mendalam, malah dicabar untuk berfikir pada aras yang lebih tinggi.

Peluang dan pengalaman pembelajaran yang pelbagai, pengintegrasian penggunaan TMK dan penyelesaian masalah yang melibatkan keseimbangan kedua-dua soalan rutin dan bukan rutin juga ditekankan dalam PdP Matematik. Soalan bukan rutin yang memerlukan pemikiran aras tinggi ditekankan bagi mencapai hasrat menghasilkan modal insan yang berfikrah, kreatif dan inovatif, bisa bersaing dalam periode globalisasi, serta berupaya menghadapi cabaran kurun ke-21. Lantas, guru perlu mereka bentuk PdP yang memberi ruang dan peluang bagi murid membuat konjektur, menaakul, bertanya soalan, membuat refleksi dan seterusnya membentuk konsep dan pengetahuan secara kendiri. Maka, teknik penyoalan yang berstruktur diperlukan bagi membolehkan murid menemui peraturan, contoh ataupun sifat sesuatu konsep matematik.

Oleh itu, strategi yang digunakan dalam PdP matematik memerlukan kepelbagaian dan keseimbangan. Penggunaan teknologi seolah-olah perisian dinamik, kalkulator grafik, mesh dan sebagainya perlu diintegrasikan dalam PdP matematik bagi membantu murid membentuk kefahaman mendalam perihal sesuatu konsep terutamanya yang melibatkan konsep yang abstrak. Namun, strategi yang bersifat tradisional kadang kala masih diperlukan apabila mengajar kandungan yang berasaskan prosedural.

Di samping itu, guru perlu menggunakan kepelbagaian pendekatan PdP seolah-olah pembelajaran masteri, pembelajaran kontekstual, pembelajaran berasaskan projek, pembelajaran berasaskan masalah, simulasi, inkuiri penemuan, pendekatan modular dan pendekatan STEM. Pendekatan sebegini bagi memperlihatkan pengalaman pembelajaran matematik yang menyeronokkan, bermakna, mempunyai kegunaan dan mencabar, seterusnya akan membentuk kefahaman konsep yang mendalam. Oleh itu, guru perlu memilih strategi PdP yang sesuai bagi memenuhi keperluan murid yang mempunyai kepelbagaian kebolehan, kecenderungan dan minat dalam aktiviti yang bermakna dan mencabar yang direka bentuk khusus berdasarkan keperluan mereka.


Pembelajaran Masteri

Pembelajaran masteri merupakan pembelajaran yang memastikan semua murid menguasai objektif pembelajaran yang ditetapkan. Pembelajaran ini berpegang kepada prinsip bahawa setiap murid bisa berguru jikalau diberi peluang. Peluang perlu diberi kepada murid untuk berguru mengikut kadarnya, tindakan pengayaan dan pemulihan perlu dijadikan sebagai sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran.


Pembelajaran Kontekstual

Pembelajaran kontekstual merupakan pembelajaran yang memerlukan murid membuat perkaitan dengan kehidupan mereka. Dalam konteks ini, murid tidak berguru secara teori sahaja, tetapi sanggup mengaplikasikan pengetahuan matematik dalam situasi harian. Murid akan sanggup mengaplikasikan kepelbagaian kemahiran, pengalaman, dan budaya setempat, seterusnya menyepadukan kesemua ini kepada pengalaman pembelajaran baharu.


Pembelajaran Berasaskan Projek

Pembelajaran berasaskan projek merupakan proses pembelajaran yang berfokuskan tugasan amali secara sistematik dan terancang dalam jangka masa tertentu bagi menyiasat dan meneroka suatu permasalahan, atau menghasilkan suatu produk. Pada kebiasaannya melibatkan tugasan yang memerlukan aktiviti pengumpulan dan analisis data, melaporkan hasil projek, dan refleksi kendiri. Fokus pembelajaran yaitu kepada prosesnya, yang mana produk atau hasil selesai projek bersifat pelengkap kepada pembelajaran.


Pembelajaran Berasaskan Masalah

Pembelajaran berasaskan masalah merupakan pembelajaran yang memberi peluang kepada murid berguru melalui penerokaan masalah harian. Murid akan sanggup membentuk daya tahan apabila mereka menghadapi dan mengatasi cabaran dan kesukaran melalui proses mentafsir masalah, mengumpul maklumat, mengenal pasti penyelesaian yang mungkin, menilai setiap penyelesaian masalah, dan membentangkan segala rumusan dan keputusan yang dibuat.


Simulasi

Simulasi merupakan pembelajaran yang memberi peluang kepada murid berguru melalui aktiviti yang seolah-olah sebenarnya. Contoh simulasi yang utama yaitu principal peranan, permainan dan penggunaan model. Dalam principal peranan, murid melakonkan sesuatu peranan secara spontan berdasarkan syarat yang ditentukan. Murid bermain untuk mempelajari sesuatu konsep ataupun memahami proses dan membuat keputusan. Model boleh digunakan untuk mewakili objek atau keadaan sebenar.


Inkuiri Penemuan

Inkuiri penemuan merupakan pembelajaran yang menggunakan keperluan ingin tahu murid untuk meneroka sesuatu bidang ilmu. Pembelajaran berfokuskan kepada pengembangan kemahiran dan intelek untuk menimbulkan duduk dilema dan mencari jawapan yang berpunca daripada rasa ingin tahu murid.


Pendekatan Modular

Pendekatan modular yaitu PdP yang berteraskan kepada prinsip berpusatkan murid dengan fokus kepada perkembangan kendiri, menggabungjalinkan kemahiran, peresapan ilmu dan nilai dalam mata pelajaran, memperlihatkan kandungan dalam urutan secara linear atau non-linear, serta memilih dan memperlihatkan kandungan, kemahiran dan nilai yang dihasratkan secara fleksibel. Pengoperasian masa PdP juga fleksibel dengan penerapan PdP seolah-olah flipped classroom dan sebagainya.


Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering together with Mathematics)

Pendekatan STEM yaitu PdP yang mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai STEM melalui inkuiri, penyelesaian masalah atau projek dalam konteks kehidupan harian, alam sekitar dan masyarakat tempatan serta global seolah-olah dalam Rajah 4.


PdP STEM yang kontekstual dan autentik sanggup menggalakkan pembelajaran mendalam dalam kalangan murid. Murid boleh bekerja secara berkumpulan atau secara individu mengikut kemampuan murid ke arah membudayakan pendekatan STEM dengan mengamalkan perkara-perkara seolah-olah berikut:
1. Menyoal dan mengenal pasti masalah;
2. Membangunkan dan menggunakan model;
3. Merancang dan menjalankan penyiasatan;
4. Menganalisis dan mentafsirkan data;
5. Menggunakan pemikiran matematik dan pemikiran
komputasional;
6. Membina penjelasan dan mereka bentuk penyelesaian;
7. Melibatkan diri dalam perbahasan dan perbincangan
berdasarkan eviden; dan
8. Mendapatkan maklumat, menilai dan berkomunikasi tentang
maklumat tersebut.


Belum ada Komentar untuk "8 Taktik Pdpc Subjek Matematik Kssr Sekolah Rendah"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel